ELIN SÖDERHOLM!

PARIS - del 3

Vad vi gjorde kvällen den 2 juli vet ni redan nu, vi befann oss i fan zone. Morgonen därpå hade vi sedan tidigare bestämt att vi skulle kliva upp tidigt och ta oss ut till eiffeltornet lagom till det öppnade för att slippa köer. Dock blev det inte riktigt så utan vi vaknade efter kvällens händelse vid 10 och letade oss efter frukost ut till tornet för att förhoppningsvis kunna åka upp till toppen.

Väl där pratade vi och kom överens att skippa toppen och nöja oss med andra våningen. Vi skulle spara mycket tid på det och slippa stressa ut till Stade de France på kvällen. Väl uppe på andra våningen kände vi oss nog rätt nöjda båda två, haha. Det var otroligt häftigt att ha en sådan utsikt över Paris, men att åka upp till toppen vet jag inte om någon av oss skulle klara faktiskt, haha. Självklart vore det roligt, med andra våning räckte gott och väl.

Tyvärr blåste det rätt kallt där uppe då vädret inte var på topp, men det gjorde inte så mycket. Vi tog lite foton och njöt av utsikten innan vi tog hissen ner igen. Äntligen kunde vi bocka av det vi verkligen ville göra i Paris, förutom fotbollsmatchen vi skulle på samma kväll då såklart, haha.

Efter vi besökt eiffeltornet köpte vi en varsin crêpe och tog en tunnelbana motshoppinggatan för att leta nya långbyxor till mig. Jag hade bara ett par med mig och de gick sönder kvällen innan när kaoset utbröt i fan zone. Lyckligtvis hittade vi ett H&M och jag köpte ett par lika som jag hade haft med mig, haha. Dock med ett annat mönster, lite variation vill man ju ha.. ;)

Det tog sin lilla tid på shoppinggatan då det var väldigt mycket folk inne på H&M. Tillslut kände vi oss klara och gick hand i hand mot tunnelbanan för att åka mot hotellet igen då vi hade bestämt träff med våra vänner vid Islands fans uppladdningsplats. Det vankades ju match på kvällen!

På hotellet packade vi om väskan, bytte om och for iväg mot matchuppladdning och kvartsfinal. C kollade så att vi hade med oss matchbiljetterna fler gånger än vad jag kan räkna till, haha. Typiskt honom.. Matchuppladdningen var vid moulin rouge och väl där var det PROPPFULLT av Isländska fans. C hade hittat en Islandsflagga på dagen så han smälte in bra bland alla blåa tröjor, folk kom fram och började prata isländska (?) med honom. Själv hade jag lite småpanik över folkmassan men det gick bra!

När klockan började närma sig match tog vi en taxi tillsammans med våra vänner mot arenan. Regnet öste ner men det hindrade inte oss från att köpa burgare och pommes utanför Stade de France i sann fotbollsanda. Där stod vi i regnet och åt hamburgare, laddade inför vad som komma skulle och peppade på att få gå in på den mäktiga arenan. Vi köpte med oss sockrade popcorn, god och cola innan vi intog våra platser.

Helt galet vilken upplevelse. Uppvärmningen var mäktig, matchinvigningen ännu mäktigare och nationalsångerna mäktigast. Vi satt i den franska klacken men kom fram till att det absolut inte gjorde någonting. Vi satt ju på vinnarsidan och fick fira många mål, haha. Fransmännen kramade om C i halvtid och sa "sorry man", han hade ju Islandsflaggan på sig så de trodde vi var Isländare, haha. För er som ej såg matchen var det så att det inte gick så speciellt bra för Island.

Jag och C valde att gå tidigare från matchen för att slippa trängas med 80 000 andra åskådare, åka tunnelbana med halva Paris hade vi inte lust med. Det gick otroligt smidigt och vi hann med första tåget bort från matchen och slapp på så vis trängas. Väl på hotellet åt vi lite chips, drack läsk och vilade innan vi somnade för att orka med hemresan tidigt morgonen därpå.

Någon vidare sömn blev det dock inte då vi vaknade kl 04 av att det pep högt i hela hotellet. Brandlarmet gick. Alla gäster tvingades ut i pyjamas innan vi kunde återgå till våra rum igen efter att ha fått höra att det var någon som rökt inomhus. Jippi.. Vi var lagom trötta när klockan ringde 06.15 för att ta en Taxi med våra vänner ut till flygplatsen. Vi hade turen att ha lyckats boka samma flyg hem så vi fick sällskap hela vägen till Sverige. Perfekt!

Vi landade in Sverige runt 12 någon gång tror jag, och då styrde vi bilen mot subway och lite käk innan vi bilade till Bollnäs igen. Vi lär vara de enda som äter baguetter det första man gör när man kommer hem från en resa i Frankrike, haha.

Det har iallafall varit en helt fantastisk resa och jag längtar redan tillbaka. Jag älskar att resa med C, det finns inget bättre resesällskap. Världens bästa vän. Så tacksam <3

Nu ser vi framemot nästa resa tillsammans!