ELIN SÖDERHOLM!

PARIS - del 1

DAG 1
Vi landade på Paris flygplats charles de gaulle runt klockan 10 på morgonen. Vi letade upp en "turist-disk" och frågade hur vi tog oss in till stan. Tyvärr fick vi ett lite halvluddigt svar och vi blev inte så mycket klokare av samtalet, det vi kom fram till var att vi skulle köpa tågbiljetter och på så sätt ta oss in till Paris. Sagt och gjort, vi började leta biljettautomat. Efter en stunds letade gick vi tillbaka till disken och frågade, då visade det sig att vi kunde köpa biljetter där hos henne. Suck. Hade önskat att hon sagt det från början.. Med biljetterna i handen letade vi oss till tåget och efter vad som kändes som timmar befann vi oss äntligen på tåget in till stan. Rörigare flygplats och krångligare tåg-skyltar har jag aldrig skådat. När vi var i Prag hittade vi ut på ett kick..

Väl framme på hotellet som visade sig vara superbra blev vi uppgraderade till ett bättre rum och vi gjorde oss lite hemmastadda innan vi for iväg till resans första mål, Primark! Det var en bit tågresa dit men det gick smidigt och vi hamnade i ett superstort shoppingcenter med massor av butiker. Primark i sig kändes som Gekås, överfullt med människor som körde över allt och alla som kom i vägen. Vi fick iallafall med oss lite saker och efter några timmar(!) kände vi oss klara och åkte tillbaka till hotellet.

Kvällen spenderade vi sedan vid eiffeltornet där vi strosade runt och bara myste. Vi besökte också Fan Zone, området alldeles vid eiffeltornet där fotbollsmatcherna visades på storskärm. Jättehärligt ställe där tusentals människor samlades för att dricka öl och kolla på fotbolls-em. Häftigt att vara på plats på riktigt!

DAG 2
Dag 2 valde vi att turista runt bland Paris gator. Frukosten intog vi i våra kvarter på ett mysigt fik, självklart beställde vi en varsin baguett. Man kan ju inte besöka Paris utan att ha ätit baguetter, haha.

Därefter tog vi tunnelbanan en bit bort och besökte en matmarknad innan vi tog en promenad till eiffeltornet. Vi gick dock inte upp i tornet utan valde att ta en promenad längs vattnet istället och titta på allt däromkring, när vi blev trötta vek vi av in till en park där det såldes crêpes. Vi köpte en varsin med nutella och banan i och satte oss på en bänk för att vila fötterna lite.

Såå goda, och SÅ härligt att få vila fötterna en stund!

Matmarknaden vi besökte. Tyvärr var den inte öppen dagen efter, då hade vi köpt med oss en god picknick därifrån! Det fanns mängder av godsaker och härliga frukter.

Omgivningarna vid eiffeltornet där vi promenerade runt. Vädret var lite sådär, men det var rätt skönt när man ändå bara går. Förra sommaren i Prag var det olidligt varmt. Hellre en kofta på!

Det är alltid en häftig känsla att promenera runt i staden man så länge velat besöka. Att dessutom göra det tillsammans med C var otroligt mysigt. Inga krav eller måsten utan man gör bara det man har lust med, känner man för att sätta sig på en bänk och titta så gör man det. Vi försökte att verkligen inte stressa trots att det enbart var en weekend fredag till måndag, vi värdesatte det lugna framför att stressa runt bland en massa sevärdheter som ingen av oss egentligen är intresserad utav.

Detta blev en liten sammanfattning av resan fram till förmiddagen den andra dagen. Jag fortsätter med dag 2 i DEL 2 som kommer upp imorgon!